אחוזי נכות ביטוח לאומי

סעיפי נכות ביטוח לאומי

כיצד מחושבים אחוזי נכות ביטוח לאומי, מה ההבדל בין סעיפי נכות ביטוח לאומי וכיצד ניתן להגיש מכתב ערעור לוועדה רפואית של מחלקת נכות ביטוח לאומי. עורך דין אלדד אוחיון, עורך דין נזיקין, המתמחה בתביעות נזקי גוף, מסביר כל מה שצריך לדעת לגבי תביעות נכות מול ביטוח לאומי.

מחלקת נכות ביטוח לאומי
מחלקת נכות ביטוח לאומי

אחוזי נכות ביטוח לאומי

לאחר הגשת תביעה לקצבת נכות כללית, מוזמנים להופיע בפני ועדה רפואית לצורך קביעת אחוזי הנכות הרפואית. ניתן להגיע לוועדה עם מלווה או עורך דין ביטוח לאומי, הרשאי לייצג את המבוטח בפני הוועדה ולדבר בשמו.

במסגרת הליך התביעה לקצבת נכות כללית, נקבעת דרגת הנכות הרפואית של התובע. למי שסובלים מכמה מחלות או ליקויים, מומלץ להכין לקראת הגשת התביעה את המסמכים והבדיקות הרלוונטיים לכל הליקויים, שכן הם עשוים להגדיל את אחוזי הנכות שייקבעו להם.

לאחר שמסתיים הדיון בוועדה הרפואית, רופא הוועדה קובע את אחוזי הנכות על-פי התוספת לתקנות. בנוסף לגובה אחוזי הנכות, קובע הרופא גם את תאריך תחילתה של הנכות הרפואית, ואם היא זמנית או קבועה (לצמיתות).

חשוב לציין כי אם נקבעה נכות זמנית, לקראת תום התקופה שנקבעה, המוסד לביטוח לאומי יפנה אל המבוטחים בבקשה להמציא חומר רפואי עדכני ויזמן אותם לוועדה רפואית נוספת. על כן, כדאי להיעזר בשירותיו של עורך דין לתביעות רפואיות לשם הופעה בפני הוועדה.

מכתב ערעור לוועדה רפואית
מכתב ערעור לוועדה רפואית

כאשר מבוטח סובל ממספר מחלות או ליקויים שלכל אחד מהם נקבעים אחוזים בנפרד, הנכות הרפואית מחושבת על-פי חישוב משוקלל שלהם. אם בחישוב משוקלל התקבל מספר עם שבר, הוא יעוגל לשלם כלפי מעלה (כך למשל, 89.1% ייחשבו כ-90%).

סעיפי נכות ביטוח לאומי

ישנם ליקויים רפואיים שנקבע כי אינם משפיעים על הכושר לעבוד ולהשתכר, ולכן הם לא יילקחו בחשבון בעת חישוב האחוזים לנכות כללית. ליקויים אלה מפורטים בתוספת לתקנות הביטוח הלאומי.

לשם הדוגמא: לפי סעיף 17(ב) לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), מצב לאחר כריתת הטחול מקנה 10% נכות רפואית. עם זאת סעיף 17(ב) מופיע ברשימת הליקויים המנופים. לכן 10% הנכות הרפואית לאחר כריתת טחול לא יילקחו בחשבון בקביעת אחוז הנכות הכללית.

ככלל, רשימת הליקויים ואחוזי הנכות המגיעים עבור כל ליקוי מפורסמת באתר הביטוח הלאומי, וכל אזרח יכול לבחון את הרשימה המעודכנת. הרשימה נקראת ספר מבחנים לנכות כללית ונפגעי עבודה, הספר עודכן לאחרונה בחודש נובמבר 2018.

אחוזי נכות ביטוח לאומי
אחוזי נכות ביטוח לאומי

מחלקת נכות ביטוח לאומי

מחלקת נכות כללית בביטוח הלאומי אחראית לקביעת אחוזי הנכות של התובע. כמו גם לקביעת שיעור אובדן כושר העבודה שלו.

יש לזכור כי סכום קצבת הנכות החודשית הוא בהתאם לדרגת אי-הכושר שנקבעה לך :

  • דרגה מלאה (100% או 75%) – קצבה חודשית מלאה בסך 3,321 ש”ח .
  • דרגה חלקית בשיעור 74% – קצבה חודשית חלקית בסך 2,242 ש”ח .
  • דרגה חלקית בשיעור 65% – קצבה חודשית חלקית בסך 2,027 ש”ח .
  • דרגה חלקית בשיעור 60% – קצבה חודשית חלקית בסך 1,908 ש”ח .

בנוסף, קיימת תוספת המשולמת עבור שני הילדים הראשונים, שעונים על אחד מהתנאים האלה:

  1. עדיין לא מלאו להם 18 שנים.
  2. הם משרתים בצבא או בשירות לאומי, ועדיין לא מלאו להם 24 שנים.

גובה התוספת, גם הוא תלוי בדרגת אי-הכושר:

  • דרגה מלאה (100% או 75%) – סכום התוספת הוא 954 ש”ח .
  • דרגה חלקית בשיעור 74% – סכום התוספת 706 ש”ח .
  • דרגה חלקית בשיעור 65% – סכום התוספת 620 ש”ח .
  • דרגה חלקית בשיעור 60% – סכום התוספת 572 ש”ח .

בנוסף, ישנה תוספת המשולמת עבור בן/ בת זוג שעונים על שני התנאים האלה:

  1. סכומי ההכנסה של בן הזוג הם עד 6,014 ש”ח .
  2. בן הזוג אינו מקבל קצבה אחרת.

גם תוספת זו מחושבת בהתאם לדרגת אי-הכושר:

  • דרגה מלאה (100% או 75%) – סכום התוספת הוא 1,192 ש”ח .
  • דרגה חלקית בשיעור 74% – סכום התוספת הוא 882 ש”ח .
  • דרגה חלקית בשיעור 65% – סכום התוספת הוא 775 ש”ח .
  • דרגה חלקית בשיעור 60% – סכום התוספת הוא 715 ש”ח .

מכתב ערעור לוועדה רפואית

מי שנקבעו לו פחות מ–80% נכות רפואית, או דרגת אי-כושר שאינה עולה על 74%, רשאי לערער על אחוז הנכות הרפואית לפני ועדה רפואית לעררים.את הערר יש למסור לסניף המוסד לביטוח לאומי שבמקום המגורים, בכתב ובצירוף נימוקים, בתוך 60 ימים מתאריך קבלת ההודעה הכתובה של המוסד בדבר אחוז הנכות הרפואית.

סעיפי נכות ביטוח לאומי

הוועדה הרפואית לעררים רשאית לאשר את אחוז הנכות הרפואית שקבע הרופא המוסמך או לשנותו. כאשר כדאי לשים לב, וועדת הערר עשויה להגדיל את אחוז הנכות או להפחיתו. על כן, מומלץ במיוחד להגיע לוועדת הערר עם ייצוג מצד עורך דין מומחה לעניין אובדן כושר עבודה.

עוד כדאי לשים לב: החלטת הוועדה הרפואית לעררים סופית, ואין לערער עליה אלא בשאלות חוק בלבד לפני בית הדין האזורי לעבודה. את הערעור יש למסור לבית הדין בתוך 60 ימים מתאריך קבלת ההודעה הכתובה של המוסד בדבר החלטת הוועדה הרפואית לעררים.

עיקבו אחרינו בעמוד הפייסבוק לשאלות נוספות בנושאי ביטוח לאומי ותביעות בתחום דיני נזיקין.

מומחה אחוזי נכות ביטוח לאומי

עורך דין אלדד אוחיון

המשרד מנוהל בידי עו”ד אלדד שהחל את דרכו בפרקליטות המדינה (במחוז הצפוני), והינו בעל ידע עשיר וניסיון רב בתחום נזקי הגוף עם התמחות פרטנית בביטוח, ביטוח לאומי ודיני נזיקין.
במשרד טופלו ומטופלים מאות מקרים העוסקים בפגיעות גוף כתוצאה של רשלנות רפואיות, תאונת עבודה, תאונת דרכים ותחלואה במסגרת העבודה או מחוצה לה. נפגעים אלה זכאים לממש את זכותם לפיצוי ולתגמול מן הגופים השונים, כפי שצוין לעיל.

עורך דין
ייעוץ ראשון חינם

מאמרים

עקוב אחרינו

פתח צ'ט
1
אני כאן לענות על שאלות..
שלום וברכה,
איך אוכל לעזור?