תאונות דרכים בהיבט המשפטי (על פי חוק הפלת”ד)

תאונות דרכים בהיבט המשפטי (על פי חוק הפלת"ד)

האם אדם שמעורב בתאונת דרכים ונגרם לרכבו נזק רכוש, אך יצא ללא פגע זכאי לפיצויים מתוקף חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (חוק הפלת”ד)? ומה בנוגע לאדם שנפגע בתאונה בעת שעסק בטעינה או פריקה מרכב חונה? או לדוגמה, תאונת דרכים שנגרמה מהתפוצצות של רכיב כלשהו ברכב?

עוה”ד אלדד אוחיון, עורך דין תאונות דרכים, מסביר שההגדרה בחוק הפלת”ד לתאונות דרכים בהיבט המשפטי היא מאורע שבמהלכו נגרם לאדם נזק גוף בעקבות שימוש ברכב מנועי לצורכי תחבורה. במילים אחרות, המשמעות היא שאדם אשר נפגע בתאונת דרכים יוכר כנפגע תאונת דרכים ויהיה זכאי לפיצויים במידה והצליח להוכיח בעת הגשת התביעה שקיימים כל הרכיבים על פי הגדרת החוק.

תאונת דרכים בהיבט המשפטי

מתי מוגדרת תאונה כתאונת דרכים?

על מנת שתאונות אכן תוכרנה כתאונות דרכים מבחינה משפטית, עליהן לכלול מספר מאפיינים כגון שהמאורע עצמו אכן תאונתי, שבגינו נגרם נזק גוף, שהרכב המעורב בתאונה הוא רכב מנועי, וכן שהיה בשימוש בעת קרות התאונה למטרות תחבורה.

בהמשך ההגדרה מפורטים מקרים המסווגים כחזקה חלוטה, כלומר מוגדרים כתאונות דרכים גם אם לא התקיימו בהם כל רכיבי ההגדרה לפי הפלת”ד, כגון פגיעה ברכב בעת שחנה במקום אסור, התלקחות של הרכב שנגרם מרכיב של הרכב, תאונה שנגרמה בשל שימוש בכוח המכני של הרכב, זאת בתנאי שייעודו המקורי של הרכב לא שונה בעת התאונה. לפיכך, אדם המעורב בתאונת דרכים אך יצא ממנה ללא נזקי גוף אינו זכאי לפיצוי מתוקף חוק הפלת”ד.

מי זכאי לפיצוי בגין פגיעה בתאונת הדרכים?

עוה”ד אלדד אוחיון מציין שתאונות אכן תוכרנה כתאונות דרכים בהיקף המשפטי גם לגבי אנשים שנפגעו בעת שרכבם חנה, אנשים שנפגעו במהלך מרדף אחריהם או כאלו שנפגעו במהלך ניסיון לשים קץ לחייהם. יחד עם זאת, כאשר נפגעתם בתאונת דרכים בדרך לעבודה, במהלך העבודה או בדרך מהעבודה הביתה, שהרי ניתן לסווג את האירוע כתאונת דרכים שהיא תאונת עבודה, ובכול מקרה מומלץ להיוועץ בעו”ד מומחה לענייני נזיקין.

על פי חוק הפלת”ד, כל אדם שנגרם לו נזק גוף בשעת תאונת הדרכים נחשב כנפגע בתאונה וזכאי לפיצוי, בין אם נפגע כנהג, כנוסע או כהולך רגל, ובין אם התאונה נגרמה באשמתו או באשמת מישהו אחר. ואולם, ישנם מקרים חריגים שבהם אין הנפגע זכאי לפיצוי מתוקף חוק הפלת”ד, כמו במקרה שהנפגע נהג ברכב ללא ביטוח או רישיון נהיגה.

מומחה תאונות דרכים בהיבט המשפטי (על פי חוק הפלת”ד)

עורך דין אלדד אוחיון

המשרד מנוהל בידי עו”ד אלדד שהחל את דרכו בפרקליטות המדינה (במחוז הצפוני), והינו בעל ידע עשיר וניסיון רב בתחום נזקי הגוף עם התמחות פרטנית בביטוח, ביטוח לאומי ודיני נזיקין.
במשרד טופלו ומטופלים מאות מקרים העוסקים בפגיעות גוף כתוצאה של רשלנות רפואיות, תאונת עבודה, תאונת דרכים ותחלואה במסגרת העבודה או מחוצה לה. נפגעים אלה זכאים לממש את זכותם לפיצוי ולתגמול מן הגופים השונים, כפי שצוין לעיל.

עורך דין
ייעוץ ראשון חינם

מאמרים

עקוב אחרינו

פתח צ'ט
1
אני כאן לענות על שאלות..
שלום וברכה,
איך אוכל לעזור?